UNESCO ASP mreža je nastala kot Projektna mreža združenih šol (Associated Schools Project Network – ASPnet) leta 1953. Danes je to globalna mreža približno 7900 predšolskih, osnovnošolskih in srednješolskih izobraževalnih ustanov v 176 državah. Koordinacija mednarodne mreže ima sedež v Parizu in je sestavni del sekretariata Unesco.
Sodelujoče šole v vsakodnevno življenje in delo šole vpletamo naslednje temeljne UNESCOVE TEME:
- Svetovni problemi in vloga ZN pri njihovem reševanju.
- Človekove pravice, demokracija, strpnost, sodelovanje.
- Medkulturno učenje.
- Okoljski problemi.
Učitelji si v okviru tega že vsa leta skrbno prizadevamo, da učence usmerjamo ne le k razmišljanju, ampak tudi k udejanjanju. V okviru tega sledimo UNESCOVIM CILJEM:
- Uveljaviti kulturo miru in nenasilja.
- Naučiti se skrbeti za ohranitev skupnega doma – planeta Zemlja.
- Naučiti se živeti skupaj in deliti med seboj.
Vse to pa lahko izpeljemo le tako, da delujemo po UNESCOVIH IDEALIH:
- Človek, ki je zmožen sodelovati in deliti z drugimi v korist večje enakovrednosti in enakopravnosti ter skupnega preživetja
na istem planetu. - Načrtno vplivanje na mlade ljudi, da bi v njihovih glavah in srcih krepili znanje in pripravljenost za medsebojno sprejemanje in
prijateljsko povezovanje kljub mnogoterim drugačnostim. - Spoznavanje, učenje in vzgajanje za medsebojno sprejemanje in spoštovanje drugačnosti, sodelovanje in
solidarnostno pomoč. - Misli, čuti in deluj globalno in lokalno.
Na področju izobraževanja si prizadevamo razvijati vsa štiri DELORSOVA NAČELA za 21. stoletje, ki zavezujejo vse članice UNESCO ASPnet. To so:
- Prvi steber: Učiti se, da bi vedeli.
- Drugi steber: Učiti se, da bi znali delati.
- Tretji steber: Učiti se, da bi znali živeti skupaj.
- Četrti steber: Učiti se biti.
Iz vsega zgoraj navedenega izhajajo NAČELA UNESCO ASPnet ŠOL:
- Načelo celovitosti šole.
- Načelo medsebojne povezanosti in soodvisnosti med predmeti.
- Načelo podpiranja interesov in sposobnosti učencev in učiteljev.
- Načelo menjave – delimo si znanje, strokovno pomoč, prijazno besedo.
- Načelo spremenljivosti – ničesar ni dokončno, vse se da spremeniti.
- Načelo aktualizacije prioritet, kdaj damo prednost učenju, zabavi …
- Načelo kakovosti medsebojnih delovnih odnosov (povej – posvetuj se – pridruži se – uči se od spretnejših).
- Načelo odgovornosti za svoja ravnanja in soodgovornosti za skupne rezultate.
- Načelo timskega dela med učitelji različnih strok, sodelovanje med učenci in starši.
- Načelo dialoga – probleme znotraj šol in širše se učimo odpirati v strpnih dialogih.
- Načelo medsebojnega spoštovanja – spoštovanja kulturne raznolikosti kot resničnega bogastva.
- Načelo ustvarjalnosti – izgrajevanje miru skozi stališča, vedenja in kreativne aktivnosti.
- Načelo solidarnosti – solidarnostne aktivnosti na lokalnem, nacionalnem ali mednarodnem nivoju.